آپراکسی گفتاری در کودکان (CAS) یک اختلال گفتاری غیر طبیعی است که در آن کودک هنگام صحبت کردن در انجام حرکات دقیق مشکل دارد.

برای صحبت صحیح، مغز کودک شما باید یاد بگیرد که چگونه برنامه ریزی کند که به ماهیچه های گفتاری او بگوید چگونه لب ها، فک و زبان را به گونه ای حرکت دهند که صداها و کلمات دقیق با سرعت و ریتم عادی بیان شود.

در این اختلال، مغز تلاش می کند تا برنامه هایی برای حرکت گفتار ایجاد کند. در این اختلال، عضلات گفتار ضعیف نیستند، اما عملکرد طبیعی ندارند بدلیل اینکه مغز در جهت دهی یا هماهنگی حرکات مشکل دارد.

آپراکسی گفتاری در کودکان اغلب با گفتار درمانی درمان می شود، که در آن کودکان روش صحیح بیان کلمات، هجاها و عبارات را با کمک یک متخصص گفتاردرمانی چه در کلینیک و چه بصورت گفتاردرمانی آنلاین تمرین می کنند.

علائم آپراکسی گفتاری در کودکان

کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است علائم یا ویژگی های گفتاری زیادی داشته باشند که بسته به سن و شدت مشکلات گفتاری آنها متفاوت است.

  • تاخیر در شروع اولین کلمات
  • تعداد محدود کلمات گفتاری
  • توانایی تشکیل تنها چند صدای صامت یا مصوت
  • این علائم معمولاً در سنین 18 ماهگی تا 2 سالگی مشاهده می شوند.

در صورتی که نگرانی در مورد وجود این مشکل در کودک خود دارید ، می توانید با متخصصان گفتاردرمانی آنلاین ما مشورت کنید.

بسیاری از کودکان مبتلا به آپراکسی گفتاری در قرار دادن فک، لب و زبان خود در موقعیت صحیح برای تولید صدا مشکل دارند و ممکن است در حرکت نرم به سمت صدای بعدی مشکل داشته باشند.

بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال مشکلات زبانی نیز دارند، مانند کاهش واژگان یا مشکل در ترتیب کلمات.

برخی از علائم ممکن است مختص کودکان مبتلا به آپراکسی باشد و می تواند برای تشخیص مشکل مفید باشد. با این حال، برخی از علائم ، علائم دیگر انواع اختلالات گفتاری یا زبانی نیز هستند. اگر کودک فقط علائمی داشته باشد که هم در CAS و هم در سایر انواع اختلالات گفتاری یا زبانی دیده می شود، تشخیص آپراکسی گفتاری در کودکان دشوار است.

ویژگی هایی که هم در کودکان مبتلا به CAS و هم در کودکان مبتلا به انواع دیگر اختلالات گفتاری یا زبانی مشاهده می شود عبارتند از:

  • در سنین 7 تا 12 ماهگی کمتر غرغر کردن یا تولید صداهای صوتی کمتر از حد معمول
  • دیر صحبت کردن اولین کلمات (بعد از سن 12 تا 18 ماهگی)
  • استفاده از تعداد محدودی از صامت و مصوت
  • استفاده از گفتاری که درک آن دشوار است.

دلایل و عوامل خطر

آپراکسی گفتار در دوران کودکی (CAS) دلایل احتمالی متعددی دارد، اما در بسیاری از موارد نمی توان علت آن را تعیین کرد. پزشکان اغلب مشکلی در مغز کودک مبتلا به CAS مشاهده نمی کنند.

آپراکسی گفتاری ممکن است نتیجه شرایط یا آسیب مغزی (عصبی) مانند سکته مغزی، عفونت یا آسیب مغزی تروماتیک باشد.

آپراکسی گفتاری در کودکان گاهی اوقات به عنوان آپراکسی رشدی نامیده می شود. با این حال، کودکان مبتلا به CAS لزوماً با رشد خود از CAS خارج نمی شوند. در بسیاری از کودکان مبتلا به تاخیر در گفتار یا اختلالات رشدی، کودکان از الگوهای معمول در رشد گفتار و صداها پیروی می کنند، اما آنها کندتر از حد معمول رشد می کنند.

کودکان مبتلا به CAS خطاهای صوتی معمولی رشدی ندارند. آنها برای رسیدن به حداکثر پیشرفت به گفتار درمانی نیاز دارند که می توانند از خدمات گفتاردرمانی آنلاین ما بهره ببرند.

CAS همچنین ممکن است به عنوان علامت یک اختلال ژنتیکی، سندرم یا وضعیت متابولیک رخ دهد. به عنوان مثال، CAS بیشتر در کودکان مبتلا به گالاکتوزمی رخ می دهد.

عوارض

  • تاخیر در زبان، مانند مشکل در درک گفتار، کاهش واژگان، یا مشکل در استفاده از دستور زبان صحیح هنگام کنار هم قرار دادن کلمات در یک عبارت یا جمله
  • تأخیر در رشد فکری و حرکتی و مشکلات خواندن، املاء و نوشتن
  • مشکلات در مهارت های حرکتی درشت و ظریف یا هماهنگی
  • حساسیت بیش از حد، که در آن کودک ممکن است برخی از بافت های لباس یا بافت برخی غذاها را دوست نداشته باشد، یا ممکن است کودک مسواک زدن را دوست نداشته باشد.

تشخیص و درمان آپراکسی گفتار در دوران کودکی در مراحل اولیه ممکن است خطر تداوم طولانی مدت مشکل را کاهش دهد. اگر کودک شما مشکلات گفتاری را تجربه می کند، بهتر است به محض اینکه متوجه مشکلات گفتاری شدید، از یک متخصص گفتاردرمانی بخواهید او را ارزیابی کند.

 

کلمات مرتبط :

اپراکسی گفتاری در کودکان – آپراکسی چیست؟ – گفتاردرمانی کودکان – گفتاردرمانی اینترنتی – گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ