اختلال رشد بیانی (DELD)

اگر کودک شما اختلال زبان بیانی رشدی (DELD) دارد، ممکن است در به خاطر سپردن کلمات واژگان یا استفاده از جملات پیچیده دچار مشکل باشد.

DELD معمولاً به بیان محدود می شود و بر توانایی کودک شما در خواندن، گوش دادن یا تولید صدا تأثیر نمی گذارد، مگر اینکه فرزند شما ناتوانی های یادگیری دیگری نیز داشته باشد.

یک کودک 5 ساله مبتلا به این اختلال ممکن است با جملات کوتاه و سه کلمه ای صحبت کند. وقتی سوالی پرسیده می شود، اگر DELD داشته باشند، ممکن است نتوانند کلمات مناسبی را برای پاسخ به شما بیابند.

علائم اختلال رشد بیانی

این اختلال ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر کمبودهای زبانی ظاهر شود. علائم معمولاً به مسائل واژگانی و حافظه معیوب کلمات محدود می شود. به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است نتواند کلماتی را که به تازگی یاد گرفته است به خاطر بیاورد. واژگان کودک شما ممکن است در مقایسه با سایر کودکان در همان گروه سنی کمتر از حد متوسط ​​باشد. فرزند شما ممکن است نتواند جمله طولانی بسازد و ممکن است کلمات را حذف کند یا آنها را به ترتیب اشتباه استفاده کند. آنها همچنین ممکن است زمان ها را اشتباه بگیرند. برای مثال، ممکن است به جای «پریدم» بگویند «من می پرم».

کودکان مبتلا به DELD معمولاً از صداهای پرکننده مانند “اوه” و “اوم” استفاده می کنند زیرا نمی توانند به بهترین نحو فکر کنند که چگونه خود را بیان کنند. آنها همچنین معمولاً عبارات و سؤالات را تکرار می کنند. کودک شما ممکن است بخشی از سوال شما را در حالی که به نحوه پاسخ دادن فکر می کند برای شما تکرار کند.

علل اختلال رشد بیانی

علت این اختلال به خوبی شناخته نشده است و اغلب به سطح هوش کودک شما ارتباطی ندارد. به طور معمول، هیچ دلیل خاصی وجود ندارد. این بیماری ممکن است ژنتیکی باشد یا در خانواده شما وجود داشته باشد. در موارد بسیار نادر، ممکن است ناشی از آسیب مغزی یا سوء تغذیه باشد. مسائل دیگری مانند اوتیسم و ​​اختلالات شنوایی با برخی اختلالات زبانی همراه است. این مسائل می تواند علائم کودک شما را بدتر کند. اگر سیستم عصبی مرکزی کودک شما آسیب دیده باشد، ممکن است به اختلال زبانی به نام آفازی مبتلا شود.

اختلال زبان دریافتی- بیانی
اگر کودک شما علائم فوق را نشان می دهد و همچنین برای درک آنچه شما می گویید مشکل دارد، ممکن است به اختلال زبان دریافتی-بیانی (RELD) مبتلا باشد. در این صورت، فرزند شما ممکن است برای درک اطلاعات، سازماندهی افکار و پیروی از دستورالعمل ها نیز دچار مشکل شود.

درک نقاط عطف توسعه
برخی از مهارت‌های زبانی کودکان به تأخیر می‌افتد، اما به مرور زمان فرا می‌رسد. با این حال، در مورد DELD، کودک شما ممکن است برخی از مهارت های زبانی را توسعه دهد، اما برخی دیگر را نه. درک نقاط عطف زبان رایج در کودکان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا به پزشک کودک خود مراجعه کنید یا نه.

پزشک کودک شما ممکن است توصیه کند که کودک شما به یک گفتار درمانگر، یک روانشناس یا یک متخصص رشد کودک مراجعه کند. آنها معمولاً برای تعیین اینکه آیا سایر افراد خانواده شما دارای اختلال زبانی یا مشکلات گفتاری هستند، یک تاریخچه پزشکی می خواهند.

درمان اختلال رشد بیانی

گزینه های درمانی برای DELD شامل گفتاردرمانی و مشاوره است.

گفتاردرمانی
کودکان برای رشد مهارت های زبانی باید بتوانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • دریافت اطلاعات
  • اطلاعات را درک کند
  • حفظ اطلاعات

گفتار درمانی بر آزمایش و تقویت این مهارت ها و کمک به کودک شما برای افزایش دایره لغات تمرکز دارد. یک گفتار درمانگر می تواند از تکرار کلمات، تصاویر، مطالب خواندنی مناسب و سایر ابزارها برای کمک به پرورش مهارت های ارتباطی کودک شما استفاده کند.

مشاوره
کودکانی که در بیان خود مشکل دارند ممکن است احساس ناامیدی و انزوای اجتماعی کنند. ممکن است فرزند شما دعوا کند زیرا نمی تواند کلمات مناسب را در طول بحث پیدا کند. مشاوره می تواند به فرزند شما بیاموزد که اگر از مشکلات ارتباطی خود ناامید شد چگونه با آن کنار بیاید.

 

کلمات مرتبط :

اختلال رشد بیانی – گفتاردرمانی آنلاین برای کودکان – گفتاردرمانی تاخیر زبان – درمان اختلال رشد گفتار با گفتاردرمانی – هزینه گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ