انواع لکنت زبان

مکانیسم های دقیق که باعث لکنت زبان هستند قابل درک نیستند. لکنت معمولاً در دو نوع تحت عنوان رشد و نوروژنیک قرار می گیرد.

سال ها پیش اعتقاد بر این بود که همه لکنت ها روان شناختی است که ناشی از ضربه عاطفی همچون از دست دادن عزیزان ، ورود به مدرسه ، جدایی والدین و … است ، اما امروز می دانیم که لکنت روانشناختی نادر است.نیست به دیگر انواع لکنت شیوع پایین تری دارد.

لکنت زبان معمولاً توسط یک آسیب شناس گفتار ، فردی که برای آزمایش و درمان افراد دارای اختلالات صوتی ، گفتاری و زبانی آموزش دیده است ، تشخیص داده می شود.

گفتاردرمانگر عوامل مختلفی را در نظر خواهد گرفت ، از جمله سابقه لکنت کودک (مانند زمانی که لکنت برای اولین بار مشاهده شد و تحت چه شرایطی) ، تجزیه و تحلیل رفتارهای لکنتی کودک و ارزیابی توانایی های گفتاری و زبانی کودک و تأثیر لکنت در زندگی او.

هنگام ارزیابی یک کودک خردسال از نظر لکنت ، یک گفتاردرمانگر سعی می کند تشخیص دهد که آیا کودک احتمال دارد رفتار لکنتی خود را ادامه دهد یا آن را پشت سر بگذارد. 

درمان به موقع لکنت با گفتاردرمانی از تشدید لکنت و تبدیل لکنت به یک مشکل ماندگار که می تواند منجر به بروز مشکلاتی در تحصیل و موفقیت های شغلی فرد شود جلوگیری خواهد کرد.

انواع لکنت زبان

لکنت رشد

لکنت رشد در کودکان خردسال هنگامی رخ می دهد که آنها هنوز مهارت های گفتاری و زبانی را یاد می گیرند. این رایج ترین شکل لکنت است. برخی از دانشمندان و پزشکان معتقدند که لکنت رشد زمانی رخ می دهد که توانایی گفتاری و زبانی کودکان نتواند خواسته های کلامی کودک را برآورده کند.

بیشتر دانشمندان و پزشکان معتقدند که لکنت رشد ناشی از فعل و انفعالات پیچیده عوامل مختلف است. مطالعات اخیر تصویربرداری از مغز ، اختلافات زیادی را در کسانی که لکنت زبان دارند نسبت به همسالانی که لکنت ندارند نشان داده است.

لکنت رشد ممکن است در خانواده ها نیز وجود داشته باشد و تحقیقات نشان داده است که عوامل ژنتیکی در این نوع لکنت نقش دارند.

محققان در سالیان اخیر چهار ژن مختلف را شناسایی کرده اند که جهش در آنها با لکنت ارتباط دارد. 

لکنت عصبی

لکنت نوروژنیک یکی از انواع لکنت است که ممکن است پس از سکته مغزی ، ضربه به سر ، یا نوع دیگری از آسیب مغزی رخ دهد. با لکنت نوروژنیک ، مغز در هماهنگی مناطق مختلف مغزی که در گفتار نقش دارند ، دچار مشکل می شود ، در نتیجه فرد برای تولید گفتار واضح و روان ناتوان خواهد شد.

متخصصان ما در کلینیک توانبخشی ایران خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی آنلاین را با بالاترین کیفیت و بر اساس بروزترین متدهای توانبخشی ارائه می دهند.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی آنلاین – گفتاردرمانی آنلاین – بهترین درمان لکنت زبان – انواع لکنت زبان

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ