حرکات کلیشه ای نشانه اتیسم هستند؟

اختلال اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که از نظر بالینی با وجود آسیب‌های کیفی در سه حوزه اصلی تعریف می‌شود: تعامل اجتماعی، ارتباطات، و الگوهای تکراری و کلیشه‌ای محدود رفتار، علایق و فعالیت‌ها. حرکات تکراری، بی هدف، الگودار و موزون به نام کلیشه های حرکتی.

حرکات کلیشه ای حرکات تکراری نیمه ارادی هستند که یکی از ویژگی های بالینی برجسته اختلال طیف اوتیسم هستند. آنها در گزارش های اول شخص توسط افراد مبتلا به اوتیسم به عنوان آرامش بخش توصیف شده اند و به تمرکز ذهن و مقابله در محیط های حسی طاقت فرسا کمک می کنند.

طیف وسیعی از رفتارها به عنوان کلیشه ذکر شده است. معمولاً از اوایل کودکی شروع می شود و شدت آن با پیامدها و شدت اوتیسم در نوجوانی و بزرگسالی مرتبط است. معمولاً با سایر مشکلات روانپزشکی همراه است و پاتوفیزیولوژی آن دقیقاً مشخص نیست. مدیریت به احتمال زیاد رفتاری است. 

رفتارهای تکراری محدود (RRB) و رفتارهای کلیشه ای (SB) از جمله علائم کلیدی اوتیسم هستند. اختلالات حرکتی مانند کلیشه ها نشان دهنده شدت و میزان پیشرفت اختلال رت، و شدت علائم اوتیسم و ​​شایستگی عمل گرایانه در سنین بعدی است. مشارکت اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم با همسالان خود، مهارت‌های رفتاری سازگارانه آنها را افزایش می‌دهد و نتیجه اختلال را بهبود می‌بخشد.

حرکات کلیشه ای نشانه اتیسم هستند؟

به طور کلی سه دلیل وجود دارد که چرا این یک عملکرد رایج برای افراد مبتلا به ASD است: خودتنظیمی در پاسخ به استرس و/یا اضطراب، جستجوی ورودی حسی، یا ابراز وجود.

هنگامی که یک کودک عصبی مبتلا به ASD در محیطی قرار می گیرد که ممکن است تحت تأثیر نورهای روشن، صداها یا فشار فکری قرار گیرد، ممکن است دستان خود را تکان دهد، یا بالاتنه خود را به جلو و عقب تکان دهد، یا انتهای پاک کن مداد را بمالد. فیجت یا حتی دست ها یا انگشتان خود را به طور مکرر به هم بپیچانند تا در یک محیط یا موقعیت بیش از حد تحریک شده، خود را آرام کنند.

کلیشه‌ها نه تنها در زمینه یک اختلال عصبی رشدی (یعنی کلیشه‌های ثانویه) مانند اوتیسم، نابینایی یا ناتوانی ذهنی رخ می‌دهند، بلکه در نوزادان معمولاً در حال رشد نیز مشاهده می‌شوند. کلیشه های حرکتی پایدار اوتیسم طیف وسیعی از حرکات ساده و پیچیده معمولاً دوطرفه را در بر می گیرد. آنها یک یا چند قسمت بدن را درگیر می کنند و می توانند کیفیت چرخشی یا دایره ای داشته باشند. مدت، فرکانس و شدت آنها متغیر است. به‌ویژه در کودکانی که توانایی‌های شناختی محدودی دارند. در صورت تکرار، کلیشه ها می توانند در یادگیری و کیفیت تعاملات اجتماعی اختلال ایجاد کنند. کلیشه‌ها انگ‌زننده هستند و ممکن است به رفتارهای آسیب‌رسان به خود تبدیل شوند که نشان‌دهنده نگرانی اصلی والدینی است که زمان و هزینه خود را صرف کاردرمانی می‌کنند تا سعی کنند آنها را کاهش دهند.

 

کلمات مرتبط :

حرکات کلیشه ای نشانه اتیسم هستند؟ – کاردرمانی برای اوتیسم – گفتاردرمانی برای اوتیسم – کاردرمانی آنلاین – کاردرمانی در منزل برای اوتیسم – گفتاردرمانی در منزل برای اوتیسم – گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ