مشکلات حسی در کودکان اتیسم

کودکان و نوجوانان اوتیستیک گاهی اوقات بیش از حد به مواردی مانند سر و صدا، شلوغی یا دما حساس هستند. آنها سعی می کنند از تجربیات حسی اجتناب کنند.

سایر کودکان اوتیستیک حساسیت کمتری دارند. آنها به دنبال تجربیات حسی هستند. شما می توانید به کودکان در مدیریت حساسیت های حسی کمک کنید.

استراتژی های مدیریت مشکلات حسی در کودکان اتیسم به نحوه واکنش کودکان به اطلاعات حسی بستگی دارد.

کودکان اوتیستیک گاهی نسبت به اطلاعات حسی بیش از حد حساس یا کم حساس هستند. این بدان معنی است که حواس آنها اطلاعات بسیار یا خیلی کم را از محیط اطراف خود می گیرند.

همه کودکان اوتیسم حساسیت های حسی ندارند، اما برخی ممکن است چندین حساسیت حسی داشته باشند.

حساسیت بیش از حد به اطلاعات حسی

هنگامی که کودکان اوتیستیک به اطلاعات حسی بیش از حد حساس هستند، به آن حساسیت بیش از حد می گویند. این کودکان سعی می‌کنند از تجربیات حسی اجتناب کنند ، برای مثال، ممکن است هنگام شنیدن صداهای بلند گوش‌های خود را بپوشانند، فقط غذاهایی با بافت یا طعم خاص بخورند، فقط انواع خاصی از لباس‌های گشاد بپوشند، یا در برابر کوتاه کردن مو یا مسواک زدن مقاومت کنند. .

نسبت به اطلاعات حسی حساس نیست

هنگامی که کودکان اوتیستیک به اطلاعات حسی حساسیت کمتری دارند، به آن حساسیت کم می گویند. این کودکان به دنبال تجربیات حسی هستند – برای مثال، ممکن است لباس های تنگ بپوشند، به دنبال چیزهایی باشند که لمس کنند، بشنوند یا بچشند، یا دست و پاهای خود را به چیزها بمالند.

حساسیت بیش از حد و کم حساسیت به اطلاعات حسی

برخی از کودکان می توانند هم حساسیت های بیش از حد و هم حساسیت های کمتری را در حس های مختلف یا حتی حس های مشابه داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است به برخی از فرکانس های صدا بیش از حد حساس و به برخی دیگر حساسیت کمتری داشته باشند.

معمولاً کودکان در حال رشد دارای حساسیت های حسی نیز هستند، اما اغلب از آنها بیشتر می شوند. حساسیت‌های حسی در کودکان اوتیستیک بیشتر طول می‌کشد، اگرچه کودکان اغلب یاد می‌گیرند که با بزرگ‌تر شدن حساسیت‌ها را مدیریت کنند.

حساسیت های حسی گاهی اوقات می تواند بدتر به نظر برسد زمانی که کودکان استرس یا اضطراب دارند. حساسیت ها همچنین می توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودکان شوند.

علائم مشکلات حسی در کودکان اتیسم

  • بینایی: کودکان کم‌حساس ممکن است رنگ‌های روشن را دوست داشته باشند. کودکانی که بیش از حد حساس هستند ممکن است در مقابل نور خورشید یا خیره کننده چشمان خود را بپوشانند یا احساس ناراحتی کنند.
  • لمس: کودکان کم حساس ممکن است به دنبال بافت های مختلف باشند یا دست و پاهای خود را به چیزها بمالند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است سعی کنند لباس های خود را در بیاورند.
  • طعم: کودکان کم حساس ممکن است از خوردن غذاهای با طعم قوی مانند پیاز و زیتون لذت ببرند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است فقط غذاهای بافت دار خاصی بخورند.
  • صدا: کودکان کم حساس ممکن است موسیقی را بلند کنند یا با صدای بلند صحبت کنند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است گوش های خود را بپوشانند تا صداهای بلند را مسدود کنند.
  • درد: کودکان کم‌حساس ممکن است آسیب‌ها را نادیده بگیرند یا به آسیب‌ها پاسخ تاخیری بدهند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است نسبت به آسیب های کوچک بیش از حد واکنش نشان دهند.
  • احساس موقعیت، تعادل و حرکت: کودکان کم حساس ممکن است تعادل ناپایدار داشته باشند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است تعادل عالی داشته باشند.
  • بو: کودکان کم حساس ممکن است همه چیز را بو کنند. کودکانی که بیش از حد حساس هستند ممکن است از بوهایی مانند دئودورانت ها یا عطرها شکایت کنند یا چیزهایی را استشمام کنند که هیچ کس دیگری آن را حس نمی کند.
  • دما: کودکان کم حساس ممکن است بخواهند در گرمای تابستان لباس گرم بپوشند. کودکان بیش از حد حساس ممکن است سرما را احساس نکنند و بخواهند در زمستان شلوارک بپوشند.

 

کلمات مرتبط :

مشکلات حسی در کودکان اتیسم – اختلال پردازش حسی در کودکان اتیسم – کاردرمانی برای اتیسم – گفتاردرمانی برای اتیسم – کاردرمانی آنلاین – گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ