درمان یکپارچگی حسی جزء کاردرمانی است که توسط متخصص کاردرمانی انجام می شود. این نوع درمان برای تغییر نحوه واکنش مغز به محرک های دریافتی از طریق حواس از جمله بینایی، صدا، لمس و حرکت با استفاده از بازی عمل می کند.

اهداف فردی به فرد کمک می کند تا اطلاعات حسی را بهتر تحمل کند تا بتواند به طور کامل در زندگی عادی شرکت کند. به عنوان مثال، کودکی که بر اساس لمس از غذا بیزاری می‌کند، می‌تواند یاد بگیرد که چگونه غذا را به شیوه‌ای کمتر ناراحت‌کننده لمس کند، و در جهت رسیدن به هدفی تلاش کند که بتواند یک وعده غذایی را با آرامش و موفقیت بخورد.

درمان یکپارچگی حسی از ابزارها و رویکردهای مختلفی استفاده می کند، مانند:

  • خمیر بازی، آب و ماسه برای افزایش آگاهی لمسی و بهبود حساسیت های لمسی.
  • تاب، تخته اسکوتر و توپ های درمانی برای تقویت حرکت دهلیزی و افزایش تعادل و هماهنگی.
  • محصولات ارتعاشی یا اسباب‌بازی‌ها برای ارائه ورودی آرام‌بخش یا محرک.
  • فعالیت ها و محصولات با فشار عمیق برای آرامش و تنظیم حواس و بدن.

درمان یکپارچگی حسی می تواند به طور گسترده ای خلاقانه و روشی موثر برای بهبود توانایی کودک در پردازش چیزها از طریق حواس باشد.

کاردرمانی از بازی و تاکتیک‌های حسی برای کمک به فرد در کسب مهارت‌های زندگی واقعی استفاده می‌کند. یک کاردرمانگر با یک فرد کار می کند تا ابتدا نقاط قوت و ضعف او را ارزیابی کند و سپس اهداف قابل دستیابی را همراه با برنامه ای برای رسیدن به آنها بسازد.

متخصص کاردرمانی می تواند نحوه واکنش فرد به محرک ها و دنیای اطراف را بهبود بخشد. هدف کلی کاردرمانی این است که با بهبود مهارت های زندگی روزمره، به فرد کمک کند تا به طور مستقل عملکرد بهتری داشته باشد.

درمان یکپارچگی حسی

ابزار دیگری که این روش درمانی توسط متخصصان کاردرمانی استفاده می شود ایجاد یک برنامه حسی است. این برنامه حسی یک رویکرد درمانی است که می‌تواند توسط خانواده‌ها، والدین و مراقبان برای استفاده از چیزهایی که تأثیر آرام‌بخشی بر روی فرد خاص دارد، استفاده کنند.

برنامه حسی بر نیازهای حسی خاص فرد تمرکز دارد. همچنین می تواند به افزایش تدریجی قرار گرفتن در معرض حسی برای بهبود تحمل کمک کند. برنامه حسی فقط به غذا مربوط نمی شود، اگرچه می تواند شامل وعده های غذایی و عادات غذایی نیز باشد.

یک برنامه حسی معمولاً شامل فعالیت‌هایی است که می‌توان آن‌ها را در زمان‌های مختلف در روز انجام داد. این روش‌ها به کودک کمک می‌کنند در صورت تحریک بیش از حد، تثبیت شود. آنها همچنین می توانند ورودی حسی مورد نیاز بدن را در طول روز برای بهبود توجه، تمرکز، توانایی های تنظیم، پاسخگویی و سازگاری فراهم کنند. کودکان اغلب می توانند یاد بگیرند که چگونه این فعالیت ها را به تنهایی انجام دهند تا به تنظیم خود کمک کنند.

کمک به کودکان برای مقابله با اختلال پردازش حسی و اوتیسم

ابزارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به کودکان در مدیریت اختلال پردازش حسی و اوتیسم استفاده کنند. در حالی که درمان و مراقبت حرفه ای مهم ترین راه برای کمک به فرزند شما هستند، کاری که در خانه در زندگی روزمره انجام می دهید نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است.

چند کار اساسی وجود دارد که می توانید برای حمایت از سلامت روان فرزندتان انجام دهید. اختلال پردازش حسی و اوتیسم شامل چالش هایی است که مختص فرزند شماست. تغییرات در محیط می تواند کمک کننده باشد.

این راه حل ها را امتحان کنید:

  • اگر کودک شما به سر و صدا حساس است، از هدفون های حذف کننده صدا برای مکان های پر سر و صدا و شلوغ استفاده کنید.
  • با معلم کودک در مورد مداخلات در کلاس صحبت کنید، مانند اطلاع قبلی از تمرینات آتش نشانی یا بالشتک مخصوص برای صندلی آنها.
  • لباسی ارائه دهید که «بدون برچسب» باشد. برای کودکانی که حساسیت های لمسی دارند کمتر دچار خارش می شود.
  • نور اتاق را کم کنید، زیرا نورهای روشن می تواند برای کودکانی که به ورودی های بصری حساس هستند، طاقت فرسا باشد.
  • به خود و افراد زندگی فرزندتان در مورد نیازهای خاص آنها و آنچه که بهترین کار را می کند آموزش دهید.

متخصصان ما در مرکز توانبخشی آنلاین خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی آنلاین را با بالاترین کیفیت و بصورت آنلاین و در منزل به آن دسته از عزیزانی که به هر دلیل نمی توانند به مراکز توانبخشی مراجعه کنند ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ