گفتاردرمانی برای اوتیسم

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک وضعیت رشدی است که بر ارتباطات و تعامل اجتماعی همراه با مهارت های شناختی تأثیر می گذارد. در میان درمان‌های مختلفی که در این زمینه انجام می‌شود (کاردرمانی، بازی‌درمانی، تحلیل رفتار کاربردی و غیره)، هدف گفتار درمانی کمک به چالش اصلی – توسعه و تقویت توانایی بیان با استفاده از ارتباطات کلامی و غیرکلامی است.

گفتاردرمانی برای اوتیسم

هر فرد در این طیف نیازهای منحصر به فردی دارد و از این رو هر جلسه درمانی متفاوت است. در اینجا فهرستی از چهار سوال ضروری مربوط به گفتار درمانی برای ASD آمده است.

چالش های ارتباطی در افراد در طیف اوتیسم چیست؟

از هر سه فرد مبتلا به اوتیسم، یک نفر با مشکلاتی در ارتباط با صدای گفتار، بیان و اثربخشی ارتباط مواجه است. مشکلات گفتاری از ناتوانی در صحبت کردن تا صحبت کردن با غرغر، زمزمه یا فریاد، استفاده بی بیان از کلمات، اکولالیا (تکرار آنچه شنیده می شود) و ناتوانی در استفاده از زبان خلاق متغیر است.

افراد مبتلا به اوتیسم با برقراری تماس چشمی یا استفاده از حرکات مناسب مشکل دارند یا درک محدودی از معانی کلمه/ نماد دارند. گفتار درمانی روی همه این مسائل به گونه ای کار می کند که برای هر فردی منسجم ترین و کارآمدترین باشد.

از چه زمانی باید گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را شروع کرد؟

بهترین کار این است که به محض تشخیص کودک شروع کنید. تاخیر زبان را می توان در حدود 18 ماه شناسایی کرد. این اختلال را می توان تا سه سالگی یا حتی زودتر از آن به راحتی ارزیابی کرد.

گفتار درمانی به عنوان یک مداخله اولیه موثرتر است. هنگامی که از مراحل اولیه به طور مداوم تمرین شود، نتایج به شکل بهبود مهارت های ارتباطی، استفاده موثر از کلمات گفتاری و بهبود تعاملات اجتماعی مشهود است.

گفتار درمانی شامل چه مواردی است؟

گفتار درمانی برای افزایش کیفیت ارتباط در افراد مبتلا به اوتیسم، مهارت های جسمی، حرکتی و سمعی بصری را به همراه وسایل کمک فن آوری ترکیب می کند.

تمرینات صوتی، تابلوهای تصویر، آواز خواندن و ماساژ عضلات صورت به طور منظم انجام می شود. افراد مبتلا به اوتیسم که غیرکلامی هستند در استفاده از روش های جایگزین مانند مکالمه الکترونیکی، تایپ کردن و زبان اشاره آموزش می بینند.

متخصصان گفتاردرمانی توانایی های کودک را در استفاده از گفتار، زبان و مهارت های اجتماعی ارزیابی می کنند. می‌توانید برای برنامه‌ای سفارشی برای غربالگری، ارزیابی و مدیریت اختلال گفتار برای یک عزیز، از خدمات گفتار درمانی آنلاین متخصصان ما بهره مند شوید.

چگونه گفتار درمانی به کودکان کمک می کند تا بر چالش های اوتیسم غلبه کنند؟

گفتار درمانی در بهبود توانایی کلی کودکان مبتلا به اوتیسم برای برقراری ارتباط موثر و داشتن روابط اجتماعی کامل کار می کند.

به کودک کمک می کند تا ارتباط برقرار کند و زبان را درک کند. برای شروع ارتباط (چه زمانی، کجا، چگونه)؛ برای بیان احساسات و عواطف خود از طریق کلمات؛ تبادل افکار و عقاید؛ و از گفتگو و تعامل معنادار با دیگران لذت ببرید.

گفتار درمانی همچنین کنترل تکانه و رفتار را تقویت می کند.

رفتار پرخاشگرانه در کودکان مبتلا به اوتیسم نشانه ای از ناامیدی در مورد ناتوانی آنها در برقراری ارتباط موثر است. هنگامی که آنها روش هایی را برای ابراز خود یاد می گیرند و درک بهتری از دیگران را تجربه می کنند، فروپاشی آنها شدیدتر می شود و به مرور زمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

کلمات مرتبط :

گفتاردرمانی برای اوتیسم – گفتاردرمانی اوتیسم – گفتاردرمانی آنلاین اوتیسم – گفتار درمانی آنلاین کودکان

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ