گفتاردرمانی فلج مغزی

عوارض و مشکلات گفتاری از جمله مشکلات شایع در بین مبتلایان به فلج مغزی هستند که با گفتاردرمانی قابل بهبود هستند.

بر اساس آمارها بیش از نیمی از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار مشکلات گفتاری هستند که با گفتاردرمانی در کلینیک یا منزل و یا بصورت گفتاردرماین آنلاین قابل بهبود است.

برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی در کنترل عضلات صورت ، گلو ، گردن و سر مشکل دارند. این می تواند منجر به مشکلاتی در گفتار ، جویدن و بلع شود. همچنین می تواند باعث آبریزش از دهان شود و بر توانایی کلی تعامل و یادگیری تأثیر بگذارد. مشکلات شنوایی نیز در کودکان مبتلا به فلج مغزی شایع است که خود می تواند ریسک بروز مشکلات گفتاری را افزایش دهد.

گفتار درمانی فلج مغزی با تقویت عضلات مورد استفاده برای گفتار ، افزایش مهارت های حرکتی دهان و بهبود درک گفتار و زبان ، به دنبال بهبود گفتار و ارتباط کودک است. همچنین می تواند به اختلالات بلع مانند دیسفاژی در این کودکان نیز کمک کند.

گفتاردرمانی می تواند برای کودکان مبتلا به فلج مغزی بسیار مفید باشد.

با بهبود گفتار و ارتباط کودکان ، آنها بهتر می توانند نیازهای خود را بیان کنند ، افکار خود را به اشتراک بگذارند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

کودکان مبتلا به فلج مغزی که در خوردن ، جویدن و بلع مشکل دارند نیز ممکن است نتوانند مانند همسالان خود رشد طبیعی داشته باشند ، گفتاردرمانی با کمک به بهبود شرایط تغذیه در این کودکان به افزایش سلامتی جسمی در این کودکان کمک زیادی خواهد کرد و بطور کلی کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به فلج مغزی می کند.

گفتاردرمانی فن بیان را در کودکان مبتلا به فلج مغزی بهبود بخشیده و به این کودکان در برقراری ارتباطات کلامی و اجتماعی کمک زیادی می کند.

گفتاردرمانی برای هر کودک مبتلا به فلج مغزی متفاوت است. در اولین جلسه ، گفتار درمانگر ارزیابی اولیه عملکرد جسمی و شناختی کودک را انجام می دهد. این ارزیابی ممکن است شامل بررسی سابقه موردی کودک ، معاینه حفره دهان ، تست های شنوایی شناسی ، ارزیابی مفصل ، ارزیابی زبان و روان و ارزیابی شناختی باشد.

پس از ارزیابی های اولیه ، گفتاردرمانگر می تواند تشخیص کودک را تعیین کرده و یک برنامه درمانی ایجاد کند. درمان معمولاً شامل تمریناتی است که با مشکلات خاص کودک در ارتباط یا بلع همراه است. اغلب از وسایل ارتباطی کمکی و زبان اشاره برای کمک به کودک در بیان خود استفاده می شود. این موارد به ویژه در موارد شدیدتر ، مانند زمانی که کودکان کاملاً غیرکلامی هستند بسیار مناسب هستند.

کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک معمولاً با حرکات آهسته و نامشخص دهانی که به تلاش زیادی نیاز دارند دست و پنجه نرم می کنند. گفتار آنها اغلب نامنظم به نظر می رسد و صدای آنها تنگ یا خشن است.

در نوع فلج مغزی آتاتوئید اغلب در کنترل عضلات صورت و زبان خود مشکل دارند. آنها همچنین در کنترل تنفس و تارهای صوتی خود مشکل دارند و در خوردن و آبریزش مشکل دارند.

در نوع آتاکسیک صدای یکنواخت یا تنفس سخت حین صحبت کردن می تواند مشکلات زیادی برای کودک به همراه داشته باشد.

فواید گفتاردرمانی فلج مغزی

  • افزایش قدرت و هماهنگی عضلات گفتاری
  • بهبود توانایی کودک در درک و استفاده از زبان 
  • بهبود رشد شناختی و رشد اجتماعی و عاطفی کودک
  • بهبود توانایی حل مسئله
  • افزایش استقلال
  • بهبود توانایی بیان افکار و ایده ها
  • بهبود روابط اجتماعی
  • تقویت اعتماد بنفس
  • بهبود کیفیت زندگی
  • بهبود وضعیت تغذیه

 

کلمات مرتبط :

گفتاردرمانی فلج مغزی – گفتاردرمانی آنلاین – گفتاردرمانی در منزل – هزینه گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ