گفتاردرمانی لکنت زبان به عنوان موثرترین راهکار در بهبود لکنت و علائم آن است که بصورت گفتاردرمانی در کلینیک گفتاردرمانی یا بصورت گفتاردرمانی آنلاین قابل ارائه است.

گفتاردرمانی می تواند به فرد بیاموزد که گفتار خود را کند کرده و یاد بگیرد که هنگام لکنت زبان توجه بیشتری داشته باشد.

ممکن است هنگام شروع گفتار درمانی فرد بسیار آهسته صحبت کند، اما با گذشت زمان ، می توانید به الگوی گفتاری طبیعی تری دست پیدا کنید.

تعامل والدین و فرزندان مشارکت والدین در تمرین تکنیک ها در خانه بخش مهمی از کمک به کودک برای مقابله با لکنت زبان است.

برخی روشهای درمان لکنت زبان بر کاهش اختلال و ناهنجاری تمرکز دارند ، در حالی که برخی دیگر بر پذیرش لکنت زبان و کاهش اضطراب ارتباط متمرکز هستند. مانند هر نوع درمان ، کمک به افرادی که دچار لکنت زبان هستند باید متناسب با فرد باشد. به عبارت دیگر ، آنچه برای یک فرد لکنت زبان موثر است ممکن است برای سایر افراد دچار لکنت موثر واقع نشود.

گفتاردرمانی لکنت زبان

درمان لکنت زبان که بر کاهش گفتار ناخوشایند تأکید دارد ، عموماً به عنوان شکل دهی روان شناخته می شود. برای استفاده از استراتژی های شکل دهی روان ، فردی که لکنت زبان دارد باید از هدمات گفتاردرمانی لکنت زبان توسط یک آسیب شناس زبان گفتار (SLP) بهره ببرد تا نحوه صحبت آنها را تغییر دهد. هدف از شکل دهی روان این است که همه رویدادهای لکنت زبان را از بین ببریم و در همه حال روان صحبت کنیم. برخی از درمان ها از دستگاه های کمکی مانند تأخیر در بازخورد شنوایی برای کمک به این تلاش استفاده می کنند.

در حالی که بازخورد شنیداری تاخیری و برنامه های شکل دهی روان می تواند برای برخی از افرادی که لکنت زبان دارند کار کند ، اما همه آنها را مفید یا آسان نمی دانند که به مرور زمان حفظ شوند. با تمرکز بر از بین بردن لکنت زبان ، این روش ها ممکن است از احساسات و نگرش های اساسی که به مشکلات ارتباطی کمک می کند چشم پوشی کنند.

در حالی که هیچ درمان عمومی و کاملا قطعی برای لکنت زبان شناخته نشده  ، اکثر متخصصان معتقدند که مداخله زودهنگام همچون گفتاردرمانی لکنت زبان نقش مهمی ایفا می کند. هنگامی که لکنت زبان بالقوه در یک کودک خردسال مشخص می شود ، باید برای ارزیابی جامع به یک گفتاردرمانگر ارجاع داده شود.

تحقیقات نشان می دهد که هرچه برنامه های درمانی زودتر اجرا شود ، احتمال لکنت زبان در بزرگسالی کمتر است. برطرف کردن نارسایی ها در مراحل اولیه نیز به کودک کمک می کند تا با واکنشهای احساسی منفی ، تنش و اجتناب از صحبت کردن که می تواند لکنت را شدیدتر کند ، کنار بیاید. 

روان صحبت کردن به این سادگی ها نیست و افرادی که دچار لکنت زبان هستند باید با یک گفتاردرمانگر برای رفع نیازهای ارتباطی فردی خود کار کنند.

شناسایی و تنظیم نارسایی ها در هنگام بروز لکنت نیز از حدمات گفتاردرمانی لکنت زبان است.

گفتاردرمانگر با ارائه راهکارهایی بر ترس از صحبت کردن غلبه می کند و از ابزارهایی برای نظارت بر گفتار فرد نیز بهره می برد.

در نهایت ، موفقیت درمان هر فردی برای فرد لکنت زبان بستگی به اهداف ، احساسات و نگرش های فردی او نسبت به لکنت زبان دارد. امروزه اکثر برنامه های درمانی از ترکیبی از روش های توضیح داده شده در بالا استفاده می کنند.

 

کلمات مرتبط :

گفتاردرمانی لکنت زبان – درمان لکنت زبان – گفتاردرمانی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
مشاوره در واتس آپ